- KKC Mariino predurcenie
Máriino predurčenie
488"Boh poslal svojho Syna" (Gal 4, 4), ale aby mu "dal telo",122 chcel slobodnú spoluprácu jedného stvorenia. Preto si od večnosti za matku svojho Syna vyvolil jednu z dcér Izraela, židovské dievča z Nazareta v Galilei, pannu zasnúbenú "mužovi z rodu Dávidovho, menom Jozefovi. A meno panny bolo Mária" (Lk 1, 26-27).
"Otec milosrdenstva chcel, aby vtelenie predchádzal súhlas predurčenej matky, aby tak, ako žena prispela k smrti, žena prispela aj k životu."123
489Počas celej Starej zmluvy bolo Máriino poslanie pripravované722 poslaním svätých žien. Na samom začiatku je Eva: napriek svojej neposlušnosti dostáva prisľúbenie potomstva, ktoré zvíťazí nad Zlým,124 410a prisľúbenie, že bude matkou všetkých žijúcich.125 145Na základe tohto prisľúbenia Sára počne syna i napriek svojmu vysokému veku.126 Boh si proti všetkému ľudskému očakávaniu volí to, čo svet považuje za bezmocné a slabé,127 aby ukázal, že je verný svojmu prisľúbeniu:64 Annu, Samuelovu matku,128 Deboru, Rút, Juditu, Ester a mnohé iné ženy. Mária "vyniká medzi poníženými a chudobnými Pána, ktorí od neho s dôverou očakávajú a prijímajú spásu. Ňou, vznešenou dcérou sionskou, sa konečne po dlhom očakávaní prisľúbenia napĺňa čas a nastoľuje sa nový poriadok spásy."129
Nepoškvrnené počatie
490Aby Mária mohla byť matkou Spasiteľa, "bola od Boha obdarovaná darmi hodnými takej veľkej úlohy".130 Anjel Gabriel ju vo chvíli zvestovania pozdravuje ako plnú milosti.131 26762853A skutočne, aby mohla dať slobodný súhlas svojej viery zvestovaniu svojho povolania,2001 bolo potrebné, aby ju úplne viedla Božia milosť.
491Cirkev si v priebehu storočí uvedomila, že Mária, ktorú Boh naplnil milosťou,132 411bola vykúpená už od svojho počatia. Dogma o Nepoškvrnenom počatí, ktorú v roku 1854 vyhlásil pápež Pius IX., vyznáva, že:
"Preblahoslavená Panna Mária bola v prvej chvíli svojho počatia osobitnou milosťou a výsadou všemohúceho Boha, vzhľadom na zásluhy Ježiša Krista, Spasiteľa ľudského pokolenia, uchránená nedotknutá od akejkoľvek škvrny dedičného hriechu."133
492Tento jas "celkom výnimočnej svätosti", ktorým je Mária "obdarovaná od prvej chvíle svojho počatia",134 dostáva celý od Krista: je "vzhľadom na zásluhy svojho Syna vykúpená vznešenejším spôsobom".135 2011Otec ju viac ako ktorúkoľvek inú stvorenú osobu "v Kristovi požehnal1077 všetkým nebeským duchovným požehnaním" (Ef 1, 3). On si ju v ňom ešte pred stvorením sveta vyvolil, aby bola pred jeho tvárou svätá a nepoškvrnená v láske.136
493Otcovia východnej tradície nazývajú Božiu Matku "Celá svätá" (po grécky Panagia) a oslavujú ju ako "uchránenú od akejkoľvek škvrny hriechu, akoby Duchom Svätým stvárnenú a utvorenú ako nové stvorenie".137 Z Božej milosti Mária počas celého svojho života zostala čistá od akéhokoľvek osobného hriechu.
KATECHIZMUS
I. Počal sa z Ducha Svätého...
484Zvestovaním Panne Márii sa začína "plnosť času" (Gal 4, 4), čiže splnenie prisľúbení a príprav. Mária je povolaná počať toho, v ktorom bude telesne prebývať "celá plnosť božstva"461 (Kol 2, 9). Božia odpoveď na jej otázku: "Ako sa to stane, veď ja muža nepoznám?" (Lk 1, 34) poukazuje na moc Ducha: "Duch Svätý zostúpi na teba"721 (Lk 1, 35).
485Poslanie Ducha Svätého je vždy spojené s poslaním Syna a je naň zamerané.116 Duch Svätý, ktorý je "Pán a Oživovateľ", je poslaný689723 posvätiť lono Panny Márie a božsky ju oplodniť, aby tak počala Otcovho večného Syna v ľudskej prirodzenosti, ktorú z nej prijal.
486Jednorodený Syn Otca, počatý ako človek v lone Panny Márie, je "Kristus", čiže pomazaný Duchom Svätým117 437už od začiatku svojej ľudskej existencie, hoci sa to stane známym len postupne: pastierom,118 mudrcom,119 Jánovi Krstiteľovi,120 učeníkom.121 Celý život Ježiša Krista bude teda dávať najavo, ako ho "Boh pomazal... Duchom Svätým a mocou" (Sk 10, 38).
"Nech sa mi stane podľa tvojho slova..."
494Na zvesť, že mocou2617 Ducha Svätého porodí "Syna Najvyššieho" bez toho, že by poznala muža,138 148Mária odpovedala s "poslušnosťou viery"139 a v istote, že "Bohu nič nie je nemožné": "Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova" (Lk 1, 37-38). A tak keď Mária dala svoj súhlas Božiemu slovu, stala sa Ježišovou matkou968 a nezdržiavaná nijakým hriechom prijala celým srdcom spasiteľnú Božiu vôľu a celkom sa zasvätila osobe a dielu svojho Syna, aby v závislosti od neho a spolu s ním s pomocou Božej milosti slúžila tajomstvu vykúpenia:140
"'Ona,' ako hovorí svätý Irenej, 'poslušnosťou sa stala príčinou spásy pre seba a pre celé ľudské pokolenie.'141 Preto viacerí dávni otcovia vo svojom ohlasovaní radi s ním tvrdia: 'Uzol Evinej neposlušnosti rozviazala Máriina poslušnosť; čo zviazala panna Eva neverou, to Panna Mária rozviazala vierou.'142 A pri porovnávaní s Evou nazývajú Máriu 'matkou žijúcich'726 a častejšie zdôrazňujú: 'Skrze Evu smrť, skrze Máriu život.'"143