Choď na obsah Choď na menu

Význam slova KÝM

Obhajoba Máriinho trvalého (večného) panenstva opierajúc sa výlučne o Písmo

 

logické argumenty ohľadom viery v Máriine panenstvo aj po narodení Ježiša:

 

V Biblii slovo „kým“, napr. aj to „nepoznal ju kým neporodila“ nie vždy ukazuje na budúcu činnosť.

Napr. Ž 123,2: „Tak hľadia naše oči na Pána, nášho Boha, kým sa nezmiluje nad nami.“

Teda neznamená to, že keď sme získali milosrdenstvo od Boha, odvrátime od neho svoj zrak. „

Kým“ tu ma iný význam.

Alebo zoberme si 1 Tim 4,13: „Kým neprídem, venuj sa čítaniu, povzbudzovaniu a vyučovaniu.“

Je jasné, že Timotej toto robiť nemá prestať, ani keď už Pavol príde.

Opäť „kým“ tu ma iný význam.

Alebo 1 Kor15,25: „Lebo on (Kristus) musí kraľovať, kým mu nepoloží všetkých nepriateľov pod nohy.“

ari to neznamená, že Kristovo kraľovanie sa skončí? Je jasné, že nie.

„Kým“ vo všetkých týchto prípadoch ma iný význam, než to, že po danej udalosti má nastať zmena.

Obdobne nájdeme v 2Sam 6,23.

Teda slovo biblické „kým“, „dokiaľ“ neznamená, že potom (po danej udalosti) sa už niečo dialo, resp. nedialo.

 

Jeho cieľom je poukázať na daný stav, nie ten nasledujúci za ním.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Obdobne ohľadom zverenia Márie pod krížom Jánovi.

Toto zverenie Márie Jánovi je logickým dôkazom toho,

že Ježiš pokrvných súrodencov nemal

a v Biblii sú jeho bratmi nazývaní, v zmysle vtedajšieho židovského vnímania príbuzenstva, jeho bratranci.

 

Ak by ich mal, Ježiš by nemal dôvod zverovať Máriu Jánovi.

Toto si netreba vykladať svojvoľne, ale v poznaní starozákonnej tradície.

 

Myslíte si, že tí všetci muži a ženy pred Vami, mnohí žijúc ako verní Ježišovi učeníci,

sa v danej veci mýlili a neboli pod vedením Ducha Svätého?

Veď zo samotnej tradície Cirkvi sa ustálila kanonizácia – ktoré biblické spisy budú súčasťou Písma.

 

Napr. Židovský kánon sa prijal na synode v jamnii okolo r. 90 po Kristovi.

Katolícky na Tridentskom koncile a pod.

 

Ohľadom panenstva Márie ale i Jozefa, čo je neprijateľné na tom, že ostali v tejto veci celkom odovzdaní Bohu?

Sám Ježiš poukazuje na to, že niektorí ľudia budú žiť v čistote (sexuálnej zdržanlivosti mimo manželstva) z dôvodu služby pre nebeské kráľovstvo – Mt 19,12

(„Lebo sú ľudia neschopní manželstva, pretože sa takí narodili zo života matky, iných takými urobili ľudia a iní sa takými urobili sami pre nebeské kráľovstvo. Kto to môže pochopiť, nech pochopí.“).

 

Obdobne život v celibáte odporúča i apoštol Pavol – 1 Kor 7,38 SEB: „Takže ten, kto sa ožení so svojou snúbenicou, robí dobre, ale kto sa neožení, koná lepšie.“

 

A máme celé zástupy Ježišových učeníkov, ktorí ho nasledovali v živote v celibáte a dali Bohu dobrovoľne tento dar.

Nik ich k tomu nenútil, dobrovoľne sa zriekli tohto dobra.

 

Jakub a Jozef, „Ježišovi bratia“ (Mt 13,55) , sú synovia istej Márie, ktorá sprevádzala Ježiša a zreteľne sa označuje ako „iná Mária“ (Mt 28,1) .