Spoluvykupiteľka - boj názorov
Ti, čo konajú pokánie za výroky kardinála Fernandeza, ale aj pápeža Františka o tom, že Panna Mária nebola Spoluvykupiteľka,
určite poznajú históriu katolickej cirkvi a vedia, že aj pred vyhlásením dogmy o Nepoškvrnenému Počati
sa rozvíril boj duchov - teoloógovia proti dogme a za dogmu.
www.nebeske.estranky.sk - Spoluvykupitelka / don Gobi/
www.nebeske.estranky.sk - M.Valtorta: SPOLUVYKUPITEĽKA
www.nebeske.estranky.sk - Spoluvykupitelka
Svätý Tomáš Akvinský nesúhlasil s dogmou o Nepoškvrnenom Počatí, pretože tvrdil, že ak by Mária nemala dedičný hriech, nebola by vykúpená Kristom. Panna Mária bola podľa neho vykúpená až Kristovým počatím a pôsobením Ducha Svätého. Tento názor prevládal v dominikánskych a augustiniánskych kruhoch a neskôr ho v prospech Nepoškvrneného Počatia vylepšil bl. Ján Duns Scotus.
- Tomášova argumentácia: Tomáš Akvinský veril, že Panna Mária bola úplne očistená od dedičného hriechu až pri Zvestovaní, nie pri svojom počatí.
- Argumentácia jeho kritikov: Duns Scotus však tvrdil, že to, že Mária nemala dedičný hriech, neznamená, že nebola vykúpená. Tvrdil, že ju Kristus vykúpil "vopred" a "pôsobivou" cestou.
- Dôsledky: Napriek Tomášovmu nesúhlasu sa dogmatický, vieroučný nárok na Nepoškvrnené Počatie Panny Márie nakoniec presadil, a to v roku 1854, aj keď Tomáš Akvinský bol jedným z najväčších teológov, ktoré k tejto viere neboli úplne presvedčené.
- Dopad: Tomášova teológia bola v priebehu storočí prijatá a rozvinutá, no neskôr dogmu o Nepoškvrnenom Počatí vyvinul Ján Duns Scotus.