Opustenie lasky k Bohu /sv.F.Salesky/
POKUSENIA, MARNIVOST, POZITKY SVETA, ZIADOSTIVOST oci, LAKOMSTVO a CHAMTIVOST.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
.
Ked clovek opusti lasku k Bohu z dovodu lasky voci nejakemu tvoru - to je pohroma.
Ak nemilujeme Boha bez prestania, vtedy ani nevyuzivame lasku k Bohu, ktora v nas je - znamena to, nas duch nekona ziadne skutky SVATEJ LASKY.
Zoaobera sa niecim inym alebo z lenivosti alebo z nedbalosti a potom cloveka prepadaju pokusenia alebo sa ho lahko zmocnuje nejake zlo.
I ked aj vtedy je v nas este laska k Bohu, plni svoje ulohy tak, ze odporuje pokuseniu a odmieta zle vnuknutia, ale pobada nas konat len v tej miere, s akou s nou spolupracujeme.
NA NASU SLOBODU BOZIA LASKA NESIAHA.
Moze sa teda stat, ze nenapadne sa do srdca vludi nejaka zloba, nejaky hriech a clovek v tom najde velke zalubenie. A toto zalubenie sposobi, ze bude tazke sa od tej zloby odtrhnut. Toto zalubenie bude trnim, ktore nakoniec udusi semena nebeskej milosti a lasky. - Mt 13,22 a L 8,14
Takym sposobom padla pramatka Eva. Nasla potesenie v rozhovore s Bohom, potom velke zalubenie v pocuvani hlasu diabla, aby viac vedela a nakoniec videla len krasu zakazanych plodov.
Bolo tu zrazu zalubenie pocuvat a divat sa na krasu plodov a to ju posilnilo, aby sa tesila aj z rozhovoru . A tak sa ZAPLIETLA do veci, az nakoniec dala suhlas a padla do hriechu a zviedla i svojho muza.
ZALUBENIE vo veciach, ktore nepochadzaju OD BOHA, sposobuje PADY.
Priklad zo zivota:
Holuby a DRAVCI: sokoly i krahulec
Holuby letia rychlejsie ako sokoly , dravci by na nich nikdy nemohli zautocit, lebo letia rychlejsie.
Ale holuby niekedy lietaju tak, akoby z marnivosti, ze klesaju na zem v umeleckych spiralach alebo sa vznasaju v klzavom lete akoby chceli na obdiv vystavovat seba, svoje perie. Vtedy sa na nich dravci, ktori cihaju, prudko vrhnu.
Taketo lety holuba si mozeme predstavit ako SYMBOLY MARNIVOSTI a POZITKOV, ktore clovek chce, po ktorych tuzi, ale ktore rychlo vyprchaju.
Potom sa upadne lahko do SEBELASKY- to je let holubov , ktory nie je priamy.
Keby sme v BOZEJ LASKE smerovali len k Bohu, nikdy by sme nepodlahli SPATNYM VPLYVOM ani POKUSENIAM.
Davame sa zviest SEBAPRECENOVANIM, lebo sme zahladeni ako holuby do seba a lipneme na tvoroch. Potom padneme za korist nasim nepriatelom, ktori nas lahko uchopia a pohltia.
PRECO BOH NEZABRANI, aby sme prechadzali do POKUSENIA.
Odporom moze byt laska posilnena, aby dosiahla vitazstvo a vitazstvom slavy triumfu.
Nasa prirodzenost tak miluje dobro, ze je pritahovana aj tym, co sa len zda ako dobro. Jk 1,14
Podstatou pokusenia je, ze v sebe nesie zdanie dobra - je to navnada.
Pokusenie nam ukazuje nieco, co je V OCIACH SVETA pocestne - 1J2,16 - aby nas zviedlo k PYCHE zivota.
Je to ale pre NASE ZMYSLY nieco ako vzacne dobro a cez ziadostivost nasich zmyslov chceme to, co je len ZDANLIVO uzitocne pre nase obohatenie - to je vzbudzovanie ZIADOSTIVOSTI OCi, LAKOMSTVO a CHAMTIVOST.
Ak rozlisujeme medzi skutocnym DOBROM a zdanlivym, neziaducim dobrom, ak v takom rozlisovani zijeme svoju vieru,
potom taka viera plni ulohu bystreho pozorovatela a je spolahlivou strazkynou BOZEJ LASKY.
Viera upozorni na zlo, ktore sa prikrada pod ruskom dobra a laska ho odozenie.
Ale ked nechavame my nasu vieru spat alebo dovolime, aby nasa viera bola menej bdela, nez je treba, aby ochranila lasku,
casto padame do pokusenia.
Pokusenie potom zvadza zmysly, poburi nizsiu cast duse, ktora vystupuje na povrch a vyssia cast duse- ROZUM, sa zruti pod naporom takehoto utoku a dopusti sa hriechu a strati LASKU BOHA.
Pribeh biblicky: David a Absolon 2S,15
Absolon mal ZDANLIVO dobre navrhy pre lud, lichotive reci a Izraeliti to prijali. Lichotive reci uspali ich mudrost a rozvaznost.
A dosiahli potom to, ze sa vzburili proti Davidovi a David musel opustit mesto Jeruzalem.
SEBELASKA nam tak ukazuje ZDANLIVE DOBRA vtedy, ak nasa viera nedava pozor alebo spi.
Zvedie nasu obrazotvornost, nase zmysly, nase dusevne sily, potlaci slobodnu volu s takym nasilim, ze ju podneti k uplnej VZBURE proti SVATEJ LASKE K BOHU.
A tak SVATA LASKA ustupi z duse - tak, ako David ustupil z Jeruzalema s celym doprovodom, t.j. s darmi ducha a nebeskymi cnostami, ktore su druzkami lasky alebo su jej vlastnostami a schopnostami.
Nakoniec v dusi nezostane ziadna cnost, ktora by mala vyznam.
Ostane len DAR VIERY, ktory nam umozni hladiet na vecne pravdy , ostane DAR NADEJE a jej posobenie.
Oba dary su ponorene do najhlbsieho zarmutku, ale predsa v nas opatruju archu zmluvy - to je vlastnost a meno krestana, ktore sme prijali krstom.
Keby sme mohli vsetko toto vidiet, prelievali by sme slzy a nariekali nad nasou biedou- Iz 33,7 . V takom stave by sme mohli pouzit slova proroka Jeremiasa, ked v casoch Sedeiasovych stal na prahu spustoseneho chramu a hladel na trosky Jeruzalema
Ach, ako si teraz same a si opustene, ozdoba vsetkych miest! Namiesto ludi, pokladov a cti, teraz tu prebyva hroza a des!
Pl1,1
Zdroj: sv.F.Salesky: Pojednanie o laske k Bohu Kniha 4 Kapitola 3