ODPOČINOK v prítomnosti Boha
„Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení, a ja vás posilním. Vezmite na seba moje jarmo,“ (Mt 11, 28)
/Zdroj: voľný preklad komentárov k bilickému slovu/
Potrebujeme more, aby sme si oddýchli!? Mnohí považujú za jedinú cestu oddychu cvičenia jógy.
Je pravdou, že slnko, jeho svetlo a energie má liečivé účinky na organizmus.
Je pravdou, že rehabilitácia pozdvihne človeka a aj výlet do hôr. Veď lesy sú oázou pokoja.
Ale vo vedomí PLNOSTI SVOJEJ MOCI, obracia sa SYN ČLOVEKA s nekonečným súcitom k tým,
ktorých slabosť a únavu zdieľal a ponúka im ODPOČINOK, ktorý im nikto iný nemôže
Slová sú dosť ťažké na to, aby zakryli každú formu ľudského hriechu a smútku,
ale najvýraznejšie pomenovanie o nich, v čase, keď Pán Ježiš na zemi žil, bolo o bremenách, ktoré je treba znášať.
I o jarme tradícií a obradov. ktoré farizeji a zákonníci uložili do svedomia ľudí.
Porov. Matúš 23:4, Skutky 15:10.)
Prvé z týchto dvoch slov dáva do popredia aktívny, druhé pasívny aspekt ľudského utrpenia,
nech už je ich dôvod akýkoľvek.
Dám vám odpočinok.
Ježiš dáva to, čo nemôže dať nikto iný –
odpočinok od bremena hriechu, od únavy z neplodnej driny.
Človek ani nevie, či v týchto nádherných slovách prevláda neha alebo majestátnosť.
Vyjadruje sa v nich božský prienik do skutočného stavu človeka a božský SÚCIT.
Ježiš hľadí s jasným súcitom do najvnútornejších dejín všetkých sŕdc a vidí námahu a smútok, ktorý ťaží každú dušu.
A nemenej pozoruhodné je božské vedomie moci, Pomáhať a pomáhať,.
Predstavte si tridsaťročného židovského remeselníka, ktorý pracoval so svojím otcom ako remeselník s drevom,
a ktorý nečakane otvára náruč, aby objal svet a hovoril všetkým ľuďom:
‚Poďte a spočinite na mojich prsiach.' a zdvihne ťažobu z každého srdca.
Veľký Sochár vytvára živé súsošie, kde sa od ústrednej postavy po oboch stranách v dvoch dlhých radoch rozchádzajú typy všetkých krutých druhov ľudských bolestí a bolestí; a uprostred stojí, pokojný, čistý, s vedomím sily a lásky
V Jeho pohľadoch a s vystretými rukami, akoby kýval na pozvanie a rozdával požehnanie,
Kristus Tešiteľ. Umelec len stelesnil nárok, ktorý tu pre seba robí Majster.
Nemenej pozoruhodný je aj Jeho vlastný obraz seba samého ako ‚tichého a pokorného v srdci‘.
Povedal už niekedy niekto: ‚Som pokorný‘ bez toho, aby vyvolal komentár:?
Ten, kto hovorí, že je pokorný, dokazuje, že nie je‘?
Ale Ježiš Kristus to povedal a svet to tvrdenie dovolil; a odpovedal:
‚Hoci vydávaš svedectvo o sebe, tvoje svedectvo je pravdivé.‘
V týchto úžasných slovách zjavil Pán ježiš seba.
Zdôraznime ale dvojité označenie oslovených osôb; dvojnásobnom pozvaníe; a pri dvojnásobny prísľube odpočinku.
Odpočinok:
- tiché svedomie, ktoré už nehlodá;
- vedomie priateľstva a spojenia s Bohom, v ktorom jedinom je naša duša domovom, prístavom a odpočinkom;
- zvyšok obáv rozptýlený; zvyšok odpustenia dostal do srdca.
chceš to?
Choďte ku Kristovi a akonáhle pôjdete k Nemu, budete mať ten odpočinok.
Vo viere je odpočinok.
Samotný akt dôvery je odpočinok.
Pozrite sa, ako to malé dieťa spí v matkinom lone, chránené pred zranením, pretože dôveruje.
Oh! ako sa v našich srdciach zjavuje sladké uvoľnenie napätia úzkosti, keď je tu niekto drahý, na koho môžeme uložiť všetku zodpovednosť,
O čo viac môžeme byť oslobodení od všetkých znepokojujúcich obáv cvičením pokojnej dôvery v nekonečnú lásku a silu nášho brata Vykupiteľa, Krista!
Bude úkrytom pred búrkou a útočiskom pred búrkou. Bude ako ‚rieky vôd na suchom mieste, bude ako tieň veľkej skaly v unavenej krajine.‘
Ak k Nemu prídeme, samotný akt príchodu prináša odpočinok.
Ale, bratia, to nestačí, a buď zvelebený Boh! To nie je všetko.
Ďalší, hlbší odpočinok
je v poslušnosti a dôrazne a najpožehnanejšie je odpočinok v Kristovej podobe
'Vezmi na seba moje jarmo.' Vo výroku: 'Ty si môj Majster a klaniam sa Ti.'
Si oslobodený od nepokoja svojvôle, od nepokoja súperiacich túžob, zbavuješ sa váhy. prílišnej slobody.
V podriadení je pokoj; pokoj pri odovzdávaní kontroly nad vlastným bytím; pokoj, keď hovoríme:
‚Vezmi opraty, vládni mi a veď ma.‘
Pokoj je v odovzdaní sa a v prevzatí Jeho jarma na nás.
To je cesta odpočinku pre ľudí kráčajúcich v Kristových šľapajach.
„Učte sa odo mňa,“ je tajomstvom pokoja. Urobili sme s vášnivými vrúcnymi túžbami – a sú to práve tie, ktoré plodia všetok nepokoj v našich životoch – keď si za svoj vzor vezmeme miernosť a poníženosť Majstra. Rieka sa už nebude valiť, rozbitá mnohými balvanmi a rozdrvená na penu pri mnohých pádoch, ale bude prúdiť rovnomernou nohou a širokým, hladkým náprstom k materskému moru. Tam je ticho v sebaobetovaní, tam je pokoj v tom, aby som prestal s vlastnou prácou a rástol ako Majster
„Kríž je sila;
slávnostný kríž je zisk.
Kríž je Ježišova hruď, Tu dáva OnODPOČINOK pre tých, ktorý sú JEHO ZVYŠKOM:
To Jeho najmilšiemu stále zostáva.‘ ‚Vezmi svoj kríž denne‘ a vstúpiš do Jeho odpočinku.
Môj brat, 'bezbožný je ako rozbúrené more, ktoré nemôže odpočívať, ktorého vody vrhajú blato a špinu.'
Ale ty, ak prídeš ku Kristovi a priľneš ku Kristovi,
môžeš byť ako toto ,sklené more, zmiešané. s ohňom“, ktorý leží čisté, priehľadné, bez vlniek,
pred Božím trónom, nad ktorým nebúria žiadne búrky a ktorý vo svojich najhlbších hĺbkach
odzrkadľuje MAJESTÁT!
„MAJESTÁT TOHO,, ktorý sedí na tróne a Majestát Baránka.‘