O duši človeka
Každý človek ma JEDNU DUŠU. A tá je NEDELITEĽNÁ.
Duša je živá a rozumná.
Má v sebe rôzne stupne dokonalosti a podľa týchto rôznych stupňov má i rôzne sklony a nechute, ktoré ju vedú k tomu,
aby po istých veciach túžila alebo isté veci odmietala.
Nejaký odpor duše alebo príchyľnosť nemusí spočívať v skúseností,, ale v skrytej a utajenej zvláštnej vlastnosti duše.
Zmyslová žiadostivosť, to je to, čo má spoločné so zvieratmi.
A potom je tu ROZUM a máme tiež vôľu, aby sme túžili po DOBRE, ktoré rozumom spoznávame.
V duši máme dva stupne dokonalosti /podľa sv.Augustína/:
VYŠŠIA ZÓNA duše - usudzuje podľa vedomosti duchovných /ale aj podľa vlastnosti, napr.bystrosti/
Vo vyššej zóne TÚŹIME PO BOHU a snažíme sa ho poslúchať.
Tu získavame alebo tvoríme ÚSUDOK alebo úvahu:
- buď prirodzeným svetlom rozumu / tak pracujú filozofi a vedci/
- buď NADPRIRODZENÝM svetlom / tak premýšľajú veriaci kresťania a teológovia/
- ale aj mimoriadnym nadprirodzeným vnuknutím a videniami /len pre niektorých/
NIŽŠIA ZÓNA duše - myšlienkové pochody sa upierajú o znalosti a skúsenosti ZMYSLOV.
Ale nižšia zóna sa nemôže chápať ako zmyslová.
Lebo zmyslové źiadostivosti a zmysly nie sú schopné sa modliť a prosiť.
Nižšia časť je činnosť násho ducha.
Zmysly nemožu dosiahnuť Boha, nemôźu sprostredkovať poznanie Boha zmyslovej stránke duše.
A vôľa nižšej časti duše má sklon vyhýbať sa utrpeniu a námahe.
Vyššiu zónu nazývame OBVYKLE duchom a nižšiu prirodzeným citom a rozumom.
Sv.František Salezky rozlišuje 4 stupne rozumu:
1.stupeň - podla zmyslových skutočností - neveriaci a cudzinci v duchovnom zmysle
2.stupeň - podľa zásad vedy i teologickej / muži i ženy v cirkvi/
3,stupeň - podľa viery / kňazi/
4.stupeň - mystika - najvyšší vrchol rozumu
Svätým spôsobom si VIERA, NÁDEJ a LÁSKA podrobuje všetky časti duše - duchovnú i zmyslovú.
Diskusie teológov sa dejú na prízemí a pred závorou do vyššieho poschodia duše.
Ale ODDANOSŤ sedí na sudcovskom stolci NAJVYŠŠIEHO VRCHOLU duše.
Naše premýšlanie, naše meditácie sa môžu uskutočňovať na najnižšom stupni a sú závislé na nadprirodzenej viere.
Viera, nádej a láska, ktorá poháňa milosť svätosti, na najvyššom vrchole je SVÁTOU ODDANOSŤOU.
Na tomto vrchole už naše uvažovanie, tvorenie naších vlastných myšlienok, sa viac menej nepestuje.