Choď na obsah Choď na menu

SLOVO sa stalo TELOM /Apolinár/

12. 9. 2024

APOLINÁR 

Bol vážený bojovníkom proti arianizmu, 

Zdôrazňoval, že Logos s ľudským telom tvorí jednu prirodzenosť.

Táto doba ešte nerozlišovala, čo znamená  výraz „prirodzenosť“ (physis) a  čo znamená výraz osoba. 

Apolinár hľadal zdôvodnenie svojej náuky v tvrdení apoštola Jána, ktorý vo svojom evanjeliu píše, že Slovo sa stalo telom (porov. Jn 1,14).

Ján nehovorí, že by sa Slovo malo stať aj dušou, tvrdí Apolinar.

 Na tento verš sa však treba dívať z hľadiska nie gréckej, ale semitskej kultúry, podľa ktorej telesný princíp nestojí v protiklade k duševnému, ani ho nevylučuje. Výraz telo v semitskom ponímaní mnohokrát vyjadruje celého človeka.

Podľa Apolinára je  nemožné, aby v Kristovi existovali vedľa seba druhá božská Osoba a ľudská duša.V jednej bytosti by prebývali spolu - VOLA človeka a VOLA Boha -  dva princípy poznania a chcenia - a to by to nevyhnutne viedlo k vzájomnému rozporu týchto dvoch vôlí,tvrdí Apolinar.

 

 Jeho učenie sa dočkalo  oficiálneho formálneho odsúdenia na Prvom konštantínopolskom koncile v roku 381.

Z dokumentov koncilu:

„Zachovávame tiež neporušenú náuku o tom, že Pán sa stal človekom, a neprijímame prijatie samého tela bez duše, bez intelektu, na nedokonalý spôsob. Sme úplne presvedčení, že Božie Slovo existovalo pred vekmi dokonalým spôsobom a v posledných časoch sa pre našu spásu stalo dokonalým človekom.

 

 

 

6.storočie:  Domnelý rozpor dvoch voli a kristologia

 Neoprávnenosť tejto mienky sa stala predmetom kristologickej reflexie v šiestom storočí.

KRITIKA Apollinarovho učenia:

Pápež DAMAS:

V opozícii k jeho učeniu stoja tvrdenia zdôrazňujúce, že Boh sa stal dokonalým človekom, preto mu nemohlo chýbať nič z ľudskej prirodzenosti.

Ak Logos a  ľudské telo by vytvorili jedinú prirodzenosť (mia physis),

nemôže to byť  Božska prirodzenosť, keďže ľudské telo k božskej prirodzenosti nepatrí.

 

Proti zdôrazňovaniu, že Logos s ľudským telom tvorí jednu prirodzenosť, žiadalo sa zdôrazniť jasný rozdiel medzi Kristovým človečenstvom a jeho božstvom, teda k zdôrazneniu dvoch prirodzeností v Kristovi